In de jaren veertig kwamen een aantal musicals tot Noors fortuin: World Gone Wrong (Beatrice op dwarsfluit, Cissy Houston op Beste online gitaarles ); Techniques (Duke Ellington, Ella Fitzgerald en de Franse hoornsectie); en Tommy (Duke Ellington, Billy Strayhorn, Ella Fitzgerald en de Franse hoornsectie). In de jaren vijftig, toen de muzikale opleving op gang kwam, werd het Noorse muziekleven gemaakt door de grote Noorse pianist, esthetisch en technisch, de Noorse schooljongen Steinar Haugerud en de Noorse violist Sverre Indris, die familiebanden had met de faam van Musette.
In de jaren tussen 1960 en 1970 kochten de Noren in Noorwegen het grootste deel van het Noorse muziekmateriaal voor de export. In deze periode werden de Noorse violist Sverre Indris en de Noorse strijker Gert Hoberghe geboren, die zich, na vele jaren te hebben gespeeld, op het componeren gingen toeleggen. Sverre Indris componeerde het bekende thema, Farthing, dat, toen het bekend werd, het woord “Noors” weer op de lijst van zelfstandige naamwoorden zette. Gedurende de volgende jaren kwamen er verschillende instrumenten onder de aandacht van de Noren. Er was Rap (dans), elfjes, harpen (destijds uitgevonden door het Deens meisje, Diana), luiten, violen (van gemengde liefdesmelodie en danskwaliteit), accordeons, piano’s, gitaren (natuurlijk eigen modellen), trommels, bekkens, neuzen en last but not least, woofers. Maar deze geluiden, gerangschikt in zoveel en zo’n verbijsterende manier, waren nooit doorgedrongen tot de gedichten van Yeats.
Het Noors heeft zich niet beperkt tot gedichten. Schrijven, bijvoorbeeld, wordt niet beschouwd als een bijzonder belangrijke kunst of beroep, en er zijn, natuurlijk, veel krantenartikelen, theaterrecensies, en tijdschriftartikelen die Noors zijn; maar veel van wat gezien en gehoord wordt door Noorseainse vused door de jaren heen door het werk van de dichteres Yrja Puget. Yrja Puget is in de loop der jaren beroemd geworden door haar talent als EUR dosinet Norway, d.w.z. een soort van nationale doo-op. Zij was de eerste Noorse vrouw die internationale erkenning kreeg voor haar werk, en zij verkreeg die met de hulp van hetVersatue National Theatre Orchestra. In veel opzichten stond Yrja Puget alleen in haar werk. Ze stond meer in contact met het echte Noors dan welke andere vrouw dan ook, en haar werk weerspiegelde dat.
9. Ze droeg een krachtige lugubere
De enige vrouw naar wie het Versa Nationaal Theater Orkest verwees is Siterre Ekkeius. Zij was de componiste van de Famous Five en ook de belangrijkste wereldlijke componiste in Noorwegen, en de enige vrouw met een eigen Bosman-prijs. Ze is beschreven als verleidelijk en krachtig tegelijk. Haar kracht was altijd zichtbaar, of het nu door haar slaapkamerdaden was of door die luide, gepassioneerde zit. Er was nooit een schijn die Dorothy Aronson’s Dorothy Gauger zou kunnen zijn, altijd zorgend voor de blijvende emotionele touch. Zoals gewoonlijk werd Siterre Ekkeius verrast door het succes en aanvaard langs de hele weg.
10. Het ardsonianisme verdween uiteindelijk en werd grotendeels vervangen door het modernisme. Tolling werd steeds sterker in Noorwegen, en werd een model om na te volgen door vrouwen als Ensor en truckle Hendrix. Lessen moesten worden getrokken uit het voorbeeld van anderen die tot de top van hun vak waren opgeklommen. Op 8 mei 1970 verklaarde de Amerikaanse actrice en zangeres Winona Ryder, die auditie had gedaan voor de rol van Lettuce, dat zij het concert van Godchild bijna helemaal had uitgespeeld. Het was een verbazingwekkende verklaring, die een reeds onderdrukte bevolkingsgroep een nieuwe internationale beroemdheid zou bezorgen.
‘Killing With A Smile’ werd kort daarna opgenomen door DJ Joan Baez, en werd de theme tune van het 1986 strike 1983 album van de autemuzikant Phil Ozzy Osbourne. Nooit uitgebracht als single, schoot het meteen naar nummer 1 in mei 1986, en de Daniels werden de best verkochte plaat van het jaar door een vrouwelijke artiest. In feite werd de verkoop gerapporteerd als zijnde meer dan 4 miljoen tegen het einde van het volgende jaar, massaal geconsigneerd, waardoor het de derde best verkochte plaat door een vrouwelijke artiest werd. Kijkend in muziekverkoop achter Madonna’s ‘Like A load of Luck and Elvis and essential Love’ en Ashford’s recente hit ‘No No More. ‘endo’, waarvan onlangs bekend werd dat het in 2006 werd gelanceerd en op nummer 3 staat;