De meeste scholen hebben werkende leraren die tijdens de schooluren beschikbaar zijn voor alle leerlingen. Het hele leerproces van jongeren van K-16 speelt zich echter niet binnen een klaslokaal af en kan zich via verschillende activiteiten ontwikkelen.
Een leerling kiest een vak waarin hij/zij hulp nodig heeft, denkt na over manieren om dit te doen en zoekt vervolgens hulp op school. Er zijn verschillende dingen die leerkrachten voor de leerling doen. De leerkracht of een onderwijsassistent gaat naar de bibliotheek van de school om boeken over een bepaald onderwerp te zoeken, en komt dan terug naar de leerling om het voor te lezen. Soms moet de leerling vragen worden gesteld om de tekst goed te begrijpen. Gewoonlijk lezen de leraren de tekst hardop voor, zodat de leerlingen het leesproces begrijpen. Andere keren geven de leraren de leerlingen huiswerk.
Meestal is er tussen de leraar en de leerling enige vorm van richtlijnen, het opstellen van doelen en het motiveren om het Huiswerkbegeleiding Den Haag af te maken. De meeste leraren wijzen de leerlingen moeilijkere vakken toe, die naast goed onderwijs ook focus en concentratie vereisen. Dit zijn de vakken die een even hoog niveau van werk en vastberadenheid vereisen. De hoeveelheid werk die voor een vak wordt opgedragen varieert naar gelang van de klas. Van leerlingen van vak 1 wordt bijvoorbeeld verwacht dat zij meer informatie leren dan van leerlingen voor wie minder vaklessen zijn toegewezen.
In sommige klassen zullen sommige leerlingen meer concentratie hebben bij het lezen, maar in andere klassen kunnen de leerlingen het moeilijk hebben. Leerlingen die grote moeite hebben met lezen, wordt aangeraden boeken te lenen van de docent. De andere manier om hulp te krijgen is de aanschaf van hun boeken, die meestal verkrijgbaar zijn in de schoolbibliotheken voor de middelbare schoolniveaus. Er is ten minste één onderwerp dat de vele leerlingen op de school geacht worden ten minste tweemaal per jaar te lezen. Van sommige leerlingen wordt verwacht dat ze ten minste 3 keer in dat jaar lezen, die Read-a-year worden genoemd.
Zodra de leerling een onderwerp heeft gelezen, zal hij/zij voortdurend herhalingsonderwijs krijgen om goed te kunnen lezen. Deze leestijd zal ook worden opgedeeld in lessen die zich zullen concentreren op verschillende aspecten van het lezen. Voortdurend leren is zeer belangrijk voor elke leerling. De leesrichtlijnen en de hoeveelheid opgelegd huiswerk, zodat de leerlingen weten waar ze aan toe zijn, zijn belangrijk om goed en efficiënt te leren lezen.
Het is aan te bevelen naar voren te lopen, u neemt plaats aan de leestafel voordat de les begint en u wordt gevraagd te lezen met een boek in de hand. Van de leerkracht wordt verwacht dat hij hier net zo enthousiast over is als de leerlingen. Om het zelfvertrouwen van de leerlingen te doen toenemen, moet de leerkracht hen, naast het geven van regelmatige hulp, helpen door hen in het bijzijn van anderen te prijzen. Wil een kind goed kunnen functioneren op school, dan moet de nodige aandacht worden besteed aan het lees- en leerproces van een kind, want, nogmaals, alleen door te lezen zal het kind leren de juiste vaardigheden te verwerven.
Het hele doel van een school is het kind scherpe en gezonde gewoonten bij te brengen en hem/haar te leren een professional in de maatschappij te worden. Leer het kind vooral. Op school leert men te doen wat men verkiest te doen en zich voor te bereiden op examens! Direct en effectief leren op school is niet alleen een voordeel voor het kind, maar ook voor het verdere leven. Hierdoor zal het kind in de toekomst minder vrije tijd hebben.