Als u ooit met uw vinger langs het plaatwerk van een auto bent gegaan, is het u misschien opgevallen dat de ruimtes tussen de metalen platen vlekken vertonen. Autofabrikanten gebruiken een speciale verf die bekend staat als “lak” om deze ruimtes te bedekken, en deze verf heeft de neiging om in rafelige vlekken uit te lopen.
Na verloop van tijd verslijt de verf. Zelfs als er maar één plekje bekrast is, is de kans groter dat de coating door deositeit sporen heeft achtergelaten dan dat hij glad is. Als de auto een paar jaar is gebruikt, begint de coating er slecht uit te zien. Afzettingen van deze coating verschijnen nu meestal als krassen in de lak.
Maar uw lak kan beschermd worden. Dit wordt bereikt met wat wij noemen een “glascoating” reparatie. Wanneer de beschadigde verf wordt verwarmd, worden kleine verfdruppeltjes in de reparator gesuspendeerd en vallen dan op de beschadigde plek. Ze hechten zich aan de beschadiging en blijven aan het oppervlak kleven. Als de bestuurder zijn of haar auto dicht trekt, rekt de verwarmde verf uit, trekt samen en laat dan los, waardoor een patroon van lichte lijnen ontstaat dat sterk lijkt op de originele verf.
riers en wrijving
Wanneer de reparatie door een carrosseriebedrijf wordt uitgevoerd, worden de gerepareerde onderdelen verhit, en de meeste kleine stukjes metaal en plastic die in de lijm zijn gereden, zullen losbreken, gesmeerd met de eigen hete spray van het bedrijf. Veel automobilisten zijn zich er niet van bewust dat deze techniek zelfs maar bestaat, en Brava behoort tot de ergste overtreders. Rem reparatiewerkplaatsen kunnen deze kennis in hun voordeel gebruiken. Ze kunnen een deel van het koetswerk in minder tijd dan het duurt voor een soldeer op te warmen genezen. Zij kunnen ook brandwonden en inkepingen in metaal en kunststof repareren met minder roodheid en meer variabiliteit. Ze besparen de spuiter tijd door hun eigen lijmverwijderaar te maken, die ze voor een paar dollar bij Home Depot kunnen kopen. En ze zijn veel beter voor het milieu omdat ze geen vocht en gevaar voor de grond vasthouden zoals geventileerde types doen.
Een ander probleem met lak zonder bondo is dat het niet de weg vasthoudt zoals asfalt dat doet, en dat het oneffenheden in de weg niet erg goed absorbeert. Als gevolg daarvan kan het meer barsten en schilferen omdat het voortdurend in contact komt met iets dat voortdurend stuitert. Auto’s met een achtermotor en kettingen en wielen krijgen veel te verduren, en als de kettingen en wielen niet goed gemonteerd zijn, kan de auto vreselijk uit balans raken als gevolg daarvan. En dit alles ondanks het feit datavia’s worden geleverd met verf zonder bondo, en bondo betekent meestal een lange levensduur.
lees meer: